Železničná doprava na Slovensku sa stále modernizuje. Už teraz sa pracuje na viacerých novinkách. Priemerný vek lôžkových vozňov je v súčasnosti viac ako 40 rokov. Len tretina z nich je vybavená klimatizáciou. 35 % cestujúcich má záujem o služby lôžkových vozňov. Tri najdôležitejšie kritériá sú pre nich uzamykateľné kupé, pohodlné lôžka a prístup k Wi-Fi. Približne 49 % ľudí využíva nočné vlaky na cesty do práce a 15 % na cesty do školy. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) pracuje na zlepšení služieb a z toho dôvodu vyhlásila verejné obstarávanie. Cieľom je zakúpiť 10 moderných lôžkových vozňov s možnosťou rozšírenia o ďalších 14 kusov, súčasťou zákazky je kompletný 10-ročný servis. Ide o investíciu v hodnote viac ako 90 miliónov eur. Vozne by cestujúcim poskytovali komfort hotelového typu. Samozrejmosťou by bolo súkromie v uzamykateľných kupé, pohodlné lôžka, pripojenie na Wi-Fi, elektrické zásuvky či umývadlo. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) plánuje v budúcnosti modernizovať aj ležadlové vozne. Cesta vlakom by sa mala stať atraktívnejšou pre nové skupiny pasažierov vrátane rodín, ale aj medzinárodných návštevníkov. Počet cestujúcich v nočných vlakoch by sa mal zvýšiť na takmer 200-tisíc ročne. Železničná trasa Bratislava – Žilina patrí medzi najvyťaženejšie linky na Slovensku. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) vyhlásila verejné obstarávanie na nákup moderných elektrických jednotiek pre túto linku. Podobné vlaky sa využívajú aj vo Švajčiarsku, Rakúsku, Nemecku, Holandsku či Švédsku. Plné nasadenie jednotiek do prevádzky sa očakáva v rokoch 2026 až 2028. Nové elektrické vlaky budú vybavené modernými technológiami, ich kapacita bude minimálne 560 miest na sedenie a maximálna prevádzková rýchlosť dosiahne 160 km/h. Modernizácia by tak posilnila aj postavenie železničnej dopravy ako jedného z najekologickejších spôsobov prepravy. Nízka podlažnosť zabezpečí jednoduchý nástup a výstup pre všetkých cestujúcich vrátane osôb s obmedzenou pohyblivosťou.
