Aktuality
Vianočná sezóna
Oblasť: Vianočné trhy a sezónne akcie.
V Žiline sa dnes začína vianočná sezóna. V centre mesta sa otvorili vianočné trhy. Návštevníci tam nájdu vôňu punču, tradičné jedlo, remeselné výrobky a sviatočnú atmosféru. Tento rok pribudla aj zaujímavá novinka – vonkajšie klzisko priamo v centre. Trhy sú otvorené od pondelka 24. novembra na Mariánskom námestí aj na Námestí Andreja Hlinku. Obe námestia sa premenia na vianočnú zónu plnú svetiel, hudby a stánkov. Trhy otvorili 24.novembra 2025, veľké slávnostné otvorenie bude v piatok 28. novembra o 17:00 na Mariánskom námestí. Program začne vystúpením „anjelov“ a svetelnou šou. Potom sa anjeli presunú medzi ľudí a postupne budú rozsviecovať vianočné dekorácie v meste – Betlehem, svetelnú guľu, kolotoč a ďalšie ozdoby.
Pri vstupe dostanú všetci prskavku a spolu pomôžu rozsvietiť centrum mesta. Večer doplní hudobný program a vianočné piesne.
Tento rok má mesto aj úplnú novinku – vonkajšie klzisko. Mnoho rokov v Žiline nebolo klasické ľadové klzisko v centre, iba syntetické. Teraz je pripravená pravá ľadová plocha pre deti aj dospelých. Klzisko je na Námestí Andreja Hlinku, hneď pri vyhliadkovom kolese. Má veľkosť 20 × 10 metrov a
otvorené bude každý deň až do 31. decembra. Prevádzku zabezpečuje súkromná firma. Vstupné je symbolické: dospelí zaplatia 1 euro a školy 50 centov. Ak bude veľký záujem, klzisko by sa mohlo stať pravidelnou súčasťou vianočných trhov aj v ďalších rokoch.
„Realizované s finančnou podporou Ministerstva spravodlivosti SR v rámci dotačného programu na presadzovanie, podporu a ochranu ľudských práv a slobôd a na predchádzanie všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie. Za obsah tohto dokumentu výlučne zodpovedá Asociácia Nepočujúcich Slovenska”.

Pamiatkový úrad Slovenskej republiky
Oblasť: Pamiatkarstvo a Kultúra.
Zdroj: vlastné spracovanie (internetové stránky)
Ministerstvo kultúry SR má pod sebou množstvo organizácií, ktoré sa starajú o naše kultúrne dedičstvo a umenie. Jednou z nich je Pamiatkový úrad Slovenskej republiky (PÚ SR)
-Čo robí?
Stará sa o ochranu kultúrnych pamiatok – od hradov, kostolov, starých domov až po archeologické náleziská. Dáva povolenia na opravy a úpravy pamiatok, aby sa nezničila ich historická hodnota.
-Zaujímavosti pre občanov:
Pracovníci PÚ SR sú často tí, ktorí objavujú nové historické fakty pri rekonštrukciách a chránia miesta, ktoré máš rád (napríklad historické centrá miest).
-Kto môže navštíviť?
PÚ SR je úrad. Môžeš navštíviť ich archív alebo knižnicu, ak robíš výskum. Ich hlavná činnosť je viditeľná na každej opravenej pamiatke, ktorú navštíviš.
-Prístupnosť pre sluchovo znevýhodnených:
Ako úrad poskytujú informácie primárne v textovej forme (rozhodnutia, dokumenty). Pri vzdelávacích podujatiach, ak ich organizujú, je potrebné overiť si dostupnosť tlmočenia do posunkovej reči.
Realizované s finančnou podporou Ministerstva kultúry Slovenskej republiky

Ružové EČV
Oblasť: Cestná doprava a Evidencia vozidiel / ŠPZ.
Zdroj: https://www.autoviny.sk/novinky/2773069/od-januara-2026-budu-ruzove-spz
Obrázok: https://www.autoviny.sk/novinky/2773069/od-januara-2026-budu-ruzove-spz
Pribudne nová farba tabuliek Evidenčných čísel vozidiel – ružové EČV. V posledných mesiacoch pribudlo veľa zmien v dopravných predpisoch, vyhláškach. Novinkou od roku 2026 budú aj ružové tabuľky – evidenčné čísla vozidiel.
Pre koho budú určené?
Ako v prvej krajine ich začnú používať vo Francúzsku, kde každý rok sa prihlasuje približne 350 000 až 450 000 vozidiel na registráciu a ktoré dostávajú krátkodobé ŠPZ, a to približne na 4 mesiace. Často sa potom ani neprihlásia na trvalú registráciu. Ružovými EČV by boli hneď viditeľní, na tabuľke by bol vytlačený aj mesiac a rok. Takto ich budú môcť policajti a iné kontrolné orgány skontrolovať. Francúzsko bolo aj historicky prvou krajinou sveta, ktorá začala používať poznávacie značky áut už v roku 1893, a potom aj ostatné krajiny. Možno aj ružové dočasné značky sa rozšíria po celej Európe.
„Finančne podporil Žilinský samosprávny kraj“

Cyklotrasa v okolí Tatier
Oblasť: Cestovný ruch a Cykloturistika.
Sieť cyklotrás okolo Tatier sa opäť rozšíri. Projekt pripravuje Žilinský samosprávny kraj spolu s poľskou Gminou Jablonka. Získali podporu z programu Interreg Poľsko – Slovensko 2021 – 2027. Vďaka tomu pribudnú nové úseky v doline Čierneho Váhu a tiež na poľskej strane hranice. Trasy sa stanú súčasťou známeho cyklookruhu Cesta okolo Tatier. V doline Čierneho Váhu vznikne nová cyklotrasa dlhá takmer 4 kilometre. Povedie po trase bývalej Považskej lesnej železnice. Spojí osadu Svarín pri Kráľovej Lehote s vodnou nádržou Čierny Váh. Trasa bude viesť lesom, bude široká 2 až 4 metre a jej súčasťou budú tri mosty, viadukt a priepusty. Žilinský kraj zároveň obnoví a doplní značenie cyklotrás v dĺžke 18 kilometrov medzi Kráľovou Lehotou a Benkovom. Na poľskej strane sa modernizuje cesta Chyžné – Hladovka – hranica, ktorá umožní priame spojenie Jablonky so Slovenskom. Projekt prinesie viac než len novú trasu. Súčasťou budú oddychové miesta, informačné tabule a interaktívne prvky – napríklad „okná do histórie“, ktoré pripomenú lesnú železnicu a históriu regiónu. Predsedníčka ŽSK Erika Jurinová zdôraznila, že ide o citlivý prístup k prírode a histórii a zároveň o posilnenie spolupráce s poľskou stranou, pretože cyklotrasy by nemali poznať hranice. Podľa Petra Mráza z oddelenia cyklodopravy sa s výstavbou začne koncom tohto roka. Prvé bicykle by sa na novej trase mohli objaviť na prelome rokov 2026 a 2027.
„Finančne podporil Žilinský samosprávny kraj“

Tunel Višňové
Oblasť: Doprava.
Zdroj: vlastné spracovanie (internetové stránky)
Obrázok: https://sk.wikipedia.org/wiki/Tunel_Višňové#
O mesiac 22. decembra by mali otvoriť najdlhší tunel na Slovensku – Tunel Višňové.
Na diaľnici D1 medzi Lietavskou Lúčkou a Dubnou skalou v Žilinskom kraji sa dokončuje najdlhší tunel na Slovensku s dĺžkou 7 445 metrov. Otvoriť ho majú po 27 rokoch od prvých prác na štôlni 22. decembra 2025. Tunel Višňové ušetrí motoristom smerujúcich na Martin a Ružomberok približne 20 minút, ktoré teraz strácajú v kolónach v meste Žilina a popod nebezpečné Strečno, kde hrozí padanie skál na cestu. Od roku 1998 do roku 2021 zomrelo pri haváriách na tomto úseku 33 ľudí. Väčšina nehôd by sa nestala, ak by bol v prevádzke tunel Višňové. Prvé práce pri stavbe štôlne sa začali v roku 1998 poklopaním základného kameňa za účasti vtedajšieho predsedu vlády Vladimíra Mečiara. Počas raziacich prác museli riešiť aj veľký prítok vody. V roku 2002 sa podarilo západnú a východnú časť štôlne spojiť. V roku 2009 sa začala výstavba tunela za prítomnosti vtedajšieho predsedu vlády Roberta Fica. Nastali problémy s financovaním výstavby tunela, riadením výstavby, čím sa termín dokončenia neustále odďaľoval, z roku 2023 bolo 2024 a terajší posledný uvedený termín odovzdania tunela je predvianočný 22. december tohto roku.
„Finančne podporil Žilinský samosprávny kraj“
